våren i norr och våren i söder

Jag vet inte om jag kanske har jämfört och bloggat om detta tidigare, med det skadar inte en gång till.
Eftersom jag provat på båda delarna. 16 år i norr och sedan 3 i söder för att sedan flytta hem till norr igen.

Definitionen på våren för oss alla är nog att snön smälter och man kan ha lite mindre kläder på sig.
Men. Lättare kläder för oss här uppe är inte shorts och t-shirt. Det är typ dunväst och att man kanske kan skippa långkalsingarna..
Nu är våren verkligen här för mig. Mars månad lider mot sin mitt och solen värmer till ca 5,6 grader.
Det är solbrillor, gympaskor och lättare byxor som gäller för promenaden.
Men. Jag minns när jag bodde i Kba, och jag i april satt på min ballis och solade i bikini! Det var närmare 20 grader varmt och sommar! Våren kom liksom i februari.

Och många gånger under mina 3 år där nere så tyckte jag att det var underbart. Men många gånger hemskt också. För trots att vår och sommar alla gånger slår vintern och hösten, så har vi ju 4 årstider att vara tacksamma över. Och ska det vara så ska det vara. Så tycker jag. Är det vinter så ska snön vara hemsk och det ska vara så kallt att man ibland knappt kan andas. Näshåret fryser till is och att gå ut i nyduschat hår är inte på tal om, för då får du raka av dig allt. Våren ska vara solig, härlig, blöt och du ska faktiskt hinna följa träden och blommornas blomning.
Sommaren ska vara sommar, dvs underbar. Och hösten ska vara hösten, dvs hemsk!

Men inget av detta kan vi ju styra. Det är så klimatet ser ut i Sverige. Växthuseffekten och allt sånt crap som jag fattar nada av!

Nåja, våren är här iaf och det innebär att vårstädning är på g.
Eftersom vi snart flyttar så skjuter jag på fönsterputs och sånt där tills flyttstädningen. Känns dumt att behöva göra det två gånger. Med tanke på pollen och det där. :)

Meningslöst inlägg kanske, men jag har så mycket energi och tankar dessa dagar. :)


Vår i GBG


Vår i Kramfors

/Fiie


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0