Topplistan 22/3 - 09

Jag missade totalt att det var söndag igår och att jag skulle ha en topplista, men jag gör ett undantag och lägger den idag istället! Jag toppar denna vecka mina bästa plugg tips! :)
Det svåraste med att att plugga är att verkligen börja med det hela, för sen när man väl är igång så flyter allt på så bra!
Så från början till sluta, nu delar jag med mig av mina bästa tips för att nå dom där höga betygen och bli lite stoltare över sig själv!
  • Schemalägg din plugg tid! Det låter kanske tråkigt och onödigt, men det är så förbannat smart och givande. Om du har ett schema som hänger där på kylskåpet så vet du vilka tider du ska sitta med skolböckerna och när du ska spendera tid med vänner och göra roligare saker!
  • Förberedelse är viktigt! När du ska plugga inför ett stort prov eller en hemtenta eller vad det än är så är det viktigt att du är förberedd med material och energi. Var utvilad och inte hungrig, se till att ha någon bra musik i bakgrunden ( men som inte stör! ). Och framförallt ha ett inför-provet papper så du vet vad du ska läsa på och vad som inte behöver läsas på.
  • Inte ditt bästa ämne? Prov på någonting som du inte alls tycker är intressant? Gör det då intressant och roligt!
    Se till att läs lite extra om ämnet och försök hitta något i det som du känner att du faktiskt vill veta mer om. Helheten på provet är inte ett måste om det inte är ditt bästa ämne, så därför kan du istället plugga på den delen du verkligen fastnat för.
  • Variation! Det är viktigt att variera sina metoder för att sedan hitta den som funkar för en själv. Utomhus, i sängen eller kanske på ett mysigt café med din bästis och en kaffe?!
  • Har du ett stort prov eller en hemtenta på 20 sidor? Dela upp det. Ta en del i taget. 2 kapitel om dagen. Spendera 1 timme åt 10 sidor så dom sedan sitter och du kan gå vidare, mycket effektivt! 
Alla vet ju hur tråkigt det verkligen kan vara att plugga för det finns ju så mycket annat man vill lägga den tiden på, men allt har sin tid och skolan är viktig om man vill komma någon vart nu för tiden, och det behöver inte alltid vara tråkigt och jobbigt att studera. Så med hjälp av denna lista hoppas jag nu kunna inspirera just Dig till att komma igång och vilja uppnå MVG på provet, för jävlar vad skönt det är att slappna av när det är gjort och man ser på betyget att det lönat sig!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0