Politik, det är inte min grej.

Alltså.
Jag vet att jag borde gå och rösta på söndag, eller innan. Och det tjatas om att det är min plikt och skyldighet..
Men om jag skulle ha röstat så skulle jag ändå ha röstat totalt blankt. Och det tycker jag bara är onödigt.
Jag har aldrig, nej nu ljuger jag. Jag gick faktiskt med i SSU när jag var 14 år, men insåg snabbt att jag inte fattade ett skit så jag drog mig undan. Jag har aldrig hängt med på samhälles lektionerna och vem som är partiledare för vad, eller vad varje parti egentligen står för..
Det har jag iofs mig själv att skylla för eftersom jag inte engagerat mig i att ta reda på det.
Men, jag ställer mig nu, såhär i valtider, är det verkligen min skyldighet att rösta?

Nej, det tycker jag inte. För det finns så många miljoner här i Sverige som röstar, och dom är intresserade av det.
Och visst kan jag tycka att studiemedlet kan ökas med några hundra, eller att Euron Inte ska införas. Men ärligt talat så för min del spelar det ingen större roll. Och så länge jag inte går runt och klagar utan att vilja göra något åt det så tycker jag helt ärligt att jag kan stå över det där med att rösta, iaf i år.

Jag kommer säkert vilja ta ställning om några år, det tror jag. Men just nu bryr jag mig inte.
Och jag är helt ärligt trött på all denna uppståndelse som är i landet över att man ska rösta.
Kan inte Sverige bara få vara Sverige? Kan inte jag bara få vara jag?
Jag får ångest, känner att jag är en dåligt människa som inte drar min feta röv till vallokalerna nu när det verkar så enkelt att rösta. Men jag har annat att fokusera på.
Och skulle jag rösta, så skulle jag rösta på det parti, eller ledare som vill inför dödsstraff på våldtäkts män och pedofiler, eller på det parti som vill kämpa för att vårat land ska bli ett tryggare land. Men något sådant parti finns det inte. För allt är så ytligt på något sätt där i politik världen.

Så nej, jag tänker inte ha ångest eller känna mig som e dålig människa. Och jag kan ta att jag blir kallad för soffliggare en gång var fjärde år, fast jag egentligen den dagen för allt annat än att ligga i soffan och vara lat!

Och alla ni andra nyblivna 18åringar, fan fokusera på körkort, studenten och att leva livet istället och låt det trista politik snacket skötas av mormor, farfar eller andra tråkigt gamlingar!

/ Fiie


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0