Äntligen mat i bloggen!

Är det någon som saknat mina smarriga recept så behöver ni inte längre deppa.
Här kommer ett nytt recept på en grymt god lax gryta och så lite andra mat bilder. :)

Jag kokade nyss ihop en förjävla god lax gryta på det som fanns till hands. Jag älskar när jag får stå i köket och improvisera, och är det något jag vill ha i min mat så är det färg. Det finns väl inget så tråkigt som att äta färglös mat?
Och lax har en riktigt vacker färg, men så fort man ska göra en sås eller gryta till lax så blir den alltid så vit och tråkig.
Tipset är då att man antingen garnerar med citronskivor, eller så gör man som jag gjorde nu och kryddar med dill och broocoli.

Jag gjorde här en gryta på 4 regnbågslax filéer
Och jag använde mig av:
½ liter mellan mjölk
1-2 matskedar margarin.
3 teskedar vetemjöl
Svartpeppar & Salt.
½ paket fryst dill.
Broccoli.
1 kokt ägg till varje portion.

Jag skar laxen i tärningar och stekte den sedan i lite olja, på hög värme och sänkte sedan till medel.
Kokade äggen i 10-12 minuter och lät dom sedan svalna i kallt vatten.
Krydda sedan laxen med svartpeppar och salt och stör över mjöl.
Häll i mjölken i omgångar och vispa ordentligt för att undvika klumpar av mjölet.
För att förtjocka såsen så smält och blanda i smöret. Vispa och låt koka upp i några minuter.
Avsluta med att blanda i dill och broccoli och rör om lätt, låt sjudas på svag värme.

Koka ris till och servera med ägg och en klick citron majonäs.

Ber om ursäkt för en dålig bild, men ljuset var kasst.


Har man en snygg spis och bra yta att laga mat på, då är allt så mycket roligare!



Kommer mer matbilder i nästa inlägg! :)

/ Kocken


Kommentarer
emma

Hej Tjejen. Tack för dina fina ord dom värmer verkligen. Tillsammans är vi starka. vill du prata eller lyssna så finns jag. Kram emma

2009-07-09 @ 23:10:48
URL: http://lifeupsidedown.blogg.se/
Niclas

Tack så jätte mkt :)

Jo det är så sant så... Undrar också varför det ska vara skillnad men tyvärr ser världen ut så... Och som du säger, är det inte många som ser det på mig, och då tycker dom jag är snygg och trevlig och allting sen berättar man för dom och då ryggar dom tillbaka och får en helt annan uppfattning om en... men men...



Jag är glad att du gillar min blogg och glad att du läser mina trots allt väldigt långa inlägg :P

2009-07-10 @ 15:36:05
URL: http://niclasstahl.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0