Sofies köttfärsbiffar 16/2.

Jag lyckades göra mig lite käk idag trots magsjuka och låg livsenergi.
På menyn står idag goda köttfärsbiffar med stekta grönsaker och avokado.

Du behöver:
Ca 250 gram köttfärs
Paprika, cocktailtomater och majs
2 stora vitlöksklyftor
1 avokado
Basilika, jag köper fryst men det går lika bra med färsk skulle jag tro.
Salt, peppar och olivolja

Gör så här:
Börja med att blanda köttfärsen med ca 2-3 matskedar olivolja, salt, peppar basilika och finhackad vitlök.
Dom ska sedan formas till 2 eller 3 lagom stora biffar. Det gör du lättast genom att först rulla till bollar och sedan platta ut med handflatan. Stek dom sedan i en plan stekpanna på medelhög värme med lite olja.
Hacka sedan paprika i bitar, dela tomaterna i halvor och häll av vattnet från en halv burk majs.
Mosa en hela avokado i en skål med en visp eller gaffel.  Den ska bli lite tjockare än en vanlig röra ungefär.
Se till att vända på biffarna lite då och då så dom får en fin yta både innuti och utanpå.
Häll sedan över grönsakerna och låt dom stekas på svag värme i några minuter tillsammans med biffarna.
Och det var ungefär det hela.
Sammanlagt tar det ungefär 10-15 minuter för biffarna att bli färdigstekta.

Avokadon valde jag att mosa eftersom jag tycker den är godare då, men du kan natruligvis äta den som den är också.

En upplyftande måltid utan onödiga kolhydratskällor en dag när man inte tränar hårt.
Så, smaklig måltid nu.

/ Kocken.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0