Åldersgräns för att sminka sig?

Alltså, seriöst.
Ska det bli åldersgränser på allt nu? Till och med att få sminka sig?
Jag har ärligt talat en liten delad mening om detta, för jag tycker att argumentet " låt barn vara barn så länge det kan " är så himla rätt, men jag tycker också att " varför är det ett problem? ".

Samhället idag ser ut som det gjort det senaste åren och jag håller med om att utseendet blir mer och mer upp förstorat.
12, 13 och 14 åringarna ser hemskare ut än någonsin och det missbrukas mascara och foundation blandat med smaklösa kläder..Och visst påverkas barn/tonåringar, flickor i 11, 12 års åldern av oss äldre och av hur en del tjejer i deras egen ålders grupp egentligen ser ut. Men är der förbjudet att få utforska och experimentera?

Jag började använda smink som 12 åring, min mamma vid 30 och min lillasyster fyller 14 nu i sommar men hon har nästan aldrig ens tagit på sig mascara. Jag är riktigt stolt över att hon inte fallit för grupptrycket och hennes klasskompisar som ser ut som clowner.
Men å andra sidan, jag har aldrig tycker det var fel av mig att börja intressera mig för kläder och smink mixat med killar och fest så tidigt som 12 åring. För det beror helt på hur man är som person, och ja. Vi påverkas ju såklart av dom vi umgås med, till en viss grad. Men min fråga är, borde det sättas en åldersgräns för att få köpa smink produkter?

Jag hörde på radion om en pappa som förbjudit sin dotter att sminka sig fören hon går i åttonde klass, dvs när hon har fyllt 15. Och om hon kunde hålla fast vid det skulle hon få en smink kurs och lära sig att sminka sig " diskret ". Men förlåt, vad i helvete är det för en pappa?
Tjejer slutar leka med barbie vid 5, det skaffar sig pojkvänner på dagis och det lär sig till och med att skicka sms innan det fyllt 10 år. En del tjejer vill inte alls sminka sig, ha pojkvänner eller veta av sex fören det gift sig medan en del tjejer vill överdosera smink i en väldigt hög grad. Och vad är felet?
Föräldrar måste självklart ta sitt ansvar och fostra sina barn till att inte bli en missbrukare under "idealet" av en tonåring. För vi alla blir mer och mer noga med hur vi ser ut, och vi i min generation och äldre måste vara förebilder för våra systrar.

Som sagt, om det nu ska finnas en åldersgräns på att få sminka sig som det finns en åldersgräns för att rösta och köpa alkohol, så borde den väl var rimlig? Och jag klagar på åldersgränserna för allt. Systembolaget borde sänka åldern till 18, och man borde få rösta som 16 åring. 12 år? 14?15?.. hur gammal ska tjejer få vara för att börja använda smink? Det är enkelt. Det borde INTE finnas någon.
Det är löjligt att det ska finnas så mycke oskrivna regler att inte det sunda förnuftet kan få styra mer över oss.
Jag tänker fortsätta vara storasyster och när mina två små systrar, som inte alls är små längre, vill börja använda smink till en rimlig nivå så då tänker jag finnas där och som med allting annat lära dom att använda det met måtta.

Fjortisar är alltid fjortisar, det är deras livsstil. Emos är emos och nördar är nördar.
Vi väljer våran personlighet som ung, och vi kan ändra på oss när vi vill.
Kom ihåg det, tjejer!

/ Fiie


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0