Kyckling gryta med Quinoa.

Tisdag 21/10
Tid : ca 25 minuter
Du behöver:
Ca 2 dl quinoa
1 kyckling file
3 matskedar turkisk lätt youghurt
Sweetchili
Grönsaker, frysta eller färska väljer du själv. Jag använder färska.
Paprika, Minimajs och coktail tomater.
Salt och Peppar
Vanlig svart soya.

Okej, så börja med att fylla en skål med quinoa och vatten, låt stå någon minut medans du skär kycklingen i fina tunna strimlor/bitar. Glöm inte att vara noga när du är färdig med kycklingen att diska skärbräda och kniv ordentligt, använd gärna en annan skärbräda och kniv till grönsakerna. Koka upp en kastrull med vatten och salta. Förberad en stekpanna med lite rapsolja. Blanda kyclingen på en tallrik med salt, peppar och soya, använd inte för mycket salt eftersom soyan är väldigt salt. Tänk på att kyclingen skall vara helt täck, som en marinad ungefär. Stek på kycklingen på lite högre än medelvärme, den frå inte brännas!
När du kokar quinoa skall den vara sköljd ordentliget, som med vanligt ris också med sådan orkar inte jag göra så därför blötlägger jag endast min quinoa och sedan häller jag av vattnet innan jag häller i de i det kokande vattnet.
Medans de kokar och kycklngen steks skär jag grönsakern i strimlor, även mina majsen skär jag i små bitar. När kyclingen är färdig stekt byter du till en djupare kastrull och lägger i grönsakerna, låt fräsa lite tills å att grönsakerna blir mjukare. Blanda youghurten, sweetchili och lite mjölk ( lätt mjölk ) med grönsakerna och kyckling, låt koka upp på medel svag värme, bland och rör om då och då. Är såsen för tunn stör i lite mjöl i, var noga med at sikta så det inte blir klumpar. Är den för tjock, fyll på med lite mera mjölk och rör om, stäng av plattan men låt stå för värmen.
Quinoa är väldigt gott men också svårt att koka, men smak av då och då och när du känner att den är bra så häll av resterande vatten.
Lägg upp quinoan med grytan på topp, om du vill ha mer krydda så krydda, men på grudn av sweetchilin är grytan redan stark så var försiktig!

Smaklig måltid!


Kommentarer
Ida

verkar supergott ;) men de va de du berätta om förut va?

2008-10-21 @ 21:29:37


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0